قیام رو به صعود نظام رو به سقوط




  

  
  
هر تحلیل‌گر منصفی اگر به آنچه این روزها ـ و به خصوص با شروع مردادماه ـ  در ایران می‌گذرد نگاهی بیندازد ، بی‌درنگ اذعان خواهد کرد که برگی در حال ورق خوردن است. این برگ در حال ورق خوردن و این حال و هوای جدید را همه حس می‌کنند. همه‌ی نگاه‌ها در انتظار روز بعد، ساعت بعدی و دقیقه‌های در راه است؛ روزها، ساعت‌ها و دقیقه‌هایی که آبستن تغییرند و این تغییر چه بخواهیم و چه نخواهیم بر پیشانی ایران و ایرانی نوشته شده است. دلایل اثباتی این ادعا چیست؟
در یک نگاه کلی می‌توان این دلایل را بر اساس ۳ مؤلفه‌ی کلیدی (وضعیت دیکتاتوری آخوندی، مردم و مختصات قیام و موقعیت اپوزیسیون) بررسی کرد.

۱ـ وضعیت دیکتاتوری آخوندی
الف ـ افول موقعیت خامنه‌ای به عنوان عمود خیمه‌ی نظام
این معنا را هنگامی می‌توانیم بیشتر دریابیم که این حکومت قبل و بعد از مرگ خمینی، برای تحکیم موقعیت ولایت فقیه، دست در قانون اساسی برد و نظارت استصوابی را نیز به آن اضافه کرد و تا جایی که آن را فراقانون نامید. اختیارات ولی فقیه در این نظام به آن پایه بود که یک دادستان پیزوری او در خراسان رضوی ادعا می‌کرد «اختیارات دادستان از اختیارات خداوند متعال به اندازه بند انگشت کم‌تر است». (۱) حال ولی فقیه در این نظام حکم خروس بیماری را دارد که مرغها او را نوک می‌زنند.

ب ـ وجود شقه و شکاف در نظام آخوندی
 شقه و شکاف در نظام آخوندی که ریشه در جنگ قدرت دارد نه تنها در مواجهه با قیام به هم نیامده بلکه بیشتر شده و بیشتر هم خواهد شد.
با نزدیک شدن به اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا و به میان آمدن بازی مذاکره، دور جدیدی از تشتت و جنگ قدرت در حاکمیت آخوندی به وجود آمده که توان مانور آن را در رویارویی با بحران‌ها به مراتب پایین خواهد آورد. از همین اکنون دیکتاتوری آخوندی قادر به مهار بحران‌های دامنگیر خود نیست.
ناتوانی حکومت در سرکوب قیام آفرینان امری است که روزانه می‌توان آن را در کف خیابان‌ها مشاهده کرد. مزدوران رژیم در صحنه مرعوب خشم مردم شده و دیگر مانند سابق قادر به سرکوب نیستند. در صورت اقدام به سرکوب توسط مردم شناسایی و در فضای مجازی معرفی شده و عواقب آن برایشان گران تمام خواهد شد. 
قیمت دلار و سکه به صورت صعودی  در حال افزایش است و از آن به فروپاشی اقتصادی یاد می‌شود. حکومت آخوندی ناتوانی خود را در مقابله با این وضعیت به خوبی نشان داده است. تعویض مهره‌های دست چندم اقتصادی نیز کارآیی نخواهد داشت و در آینده باید شاهد بحران‌های دیگری باشد.

ج ـ افزایش تعارض با حکومت در سطح منطقه‌یی و بین المللی
 برخلاف سال‌های قبل به لحاظ بین‌المللی و منطقه‌یی اکنون این رژیم است که پی در پی در حال عقب‌نشینی است. این  عقب نشینی محصول افشاگری‌های مقاومت و شکست سیاست مماشات است و آن را  در مؤلفه‌های زیر می‌توان مشاهده کرد:
یکم ـ شکست برجام
دوم ـ خروج بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی از ایران
سوم ـ نزدیک بودن اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا
چهارم ـ چشم‌انداز خروج از سوریه یا تنزل از موقعیت قبلی
پنجم ـ روشدن دست رژیم در ماجرای یمن و پایین آمدن قدرت مانور او
ششم ـ افزایش تنش با آمریکا به دنبال ادعای بستن تنگه‌ی هرمز و تنگه‌های دیگر
هفتم ـ قرار گرفتن خامنه‌ای بر سر دو راهی مذاکره (تسلیم) با زانوان خونین یا ادامه دادن به ماجراجویی شکست خورده. پایان هر دو راه به بن بست و سرنگونی ختم می‌شود.  

۲ ـ مردم و مختصات قیام
الف ـ نارضایتی مردم حالت انفجاری به خود گرفته است
مردم به جان آمده‌ی ایران، حالت مراقب، در کمین و آماده دارند. به مسائل سیاسی علاقمند شده‌اند و با هوشیاری و دقت آن را دنبال می‌کنند. تشبثات و دجالگریهای حکومتی برای منحرف کردن مردم از موضوع اصلی که همان سرنگونی است راه به جایی نبرده و دغدغه‌ی اصلی مردم به سرآمدن این حکومت است. به ستوه آمدگی و کلافه شدن آنها  نشان دهنده‌ی وضعیت انقلابی در جامعه است. به وضوح می‌توان مصداق این جمله‌ی ساده را در یک نگاه کلی به تحولات میهنمان دید:
«حکومت شوندگان دیگر نمی‌خواهند، حکومت کنندگان دیگر نمی‌توانند».
جامعه‌ی ایران اکنون آتشفشانی در شرف فوران را تداعی می‌کند. خمیره‌های گدازان و پرتابه‌های نخستین این آتشفشان در راه را در قیام دی۹۶ و پس از آن در دور دوم قیام در فروردین امسال به چشم دیدیم. تحولات ماه مرداد می‌رود که دور سوم قیام را رقم بزند.  

ب ـ ویژگی‌های قیام در مردادماه
با آغازو تدوام تظاهرات در شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، کرج، شاهین شهر، نجف‌آباد و اراک و نیز تهران تنها در ظرف یک روز حال به وضوح می‌توان ویژگی‌های زیر را برای آن برشمرد:
یکم ـ سراسری بودن قیام و محدود نبودن آن به یک منطقه یا استان خاص 
دوم ـ همراه بودن اعتراضات با اعتصاب؛ به ویژه اعتصاب سراسری و گسترش یابنده کامیونداران 
سیاسی و رادیکال بودن شعارها و نشانه رفتن خامنه‌ای در رأس نظام
سوم ـ نترسیدن قیام‌آفرینان از دستگیری و سرکوب و درگیر شدن آنان با نیروهای رژیم
چهارم ـ حضور چشمگیر زنان در پیشاپیش قیام و اعتراض
پنجم ـ حضور چشمگیر جوانان و نسلی که اساسا در همین نظام نشو و نما کرده است.

۳ ـ موقعیت اپوزیسیون
الف ـ آمادگی اپوزیسیون اصلی حاکمیت آخوندی برای خیز سرنگونی
اپوزیسیون اصلی این نظام شورای ملی مقاومت و نیروی محوری آن سازمان مجاهدین خلق ایران به موازات افول دیکتاتوری آخوندی پیوسته در مسیر صعود بوده است. این صعود را می‌توان با محورهای زیر بیان کرد:
یکم ـ خروج از لیست تروریستی
دوم ـ خروج موفقیت‌آمیز و معجزه‌آسای کادرهای این مقاومت از زندان لیبرتی و رسیدن آنان به پایگاه امن خارج از دسترس نظام آخوندی
سوم ـ انتخاب مسئول اول جدید برای برداشتن خیز سرنگونی
چهارم ـ برپایی اشرف سوم
پنجم ـ پیوند خوردن مجاهدین با جوانان قیام‌آفرین و کانون‌های شورشی
ششم ـ برگزاری گردهمایی سالانه و برجسته کردن تنها آلترناتیو مشروع این نظام
هفتم ـ مهر شدن صحت استراتژی هزار اشرف و کانون های شورشی در قیام شهرها
هشتم ـ برملا شدن ماهیت آلترناتیوهای تقلبی و دست ساز رژیم همزمان با شناخته‌شدگی و جا افتادن آلترناتیو مشروع.

ب ـ قیام در کف خیابان‌ها، رهبری خاص خود را می‌یابد
وقتی سخن از قیام می‌کنیم طبعا هر نیرویی نمی‌تواند رهبری قیام را به دست بگیرد. دیکتاتوری آخوندی، طی سالیان تلاش کرد خواست‌های مردم ایران را در مجرای انحرافی بیندازد و توسط  باندهای وابسته خود آن را از مسیر اصلی (سرنگونی) مانع گردد. با آغاز قیام دی۹۶ و شعله‌ور ماندن آن تا به امروز، مشخص شد که آلترناتیوسازی‌های آنچنانی سوخته و آبرو باخته است. به میدان آمدن شعار «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا ـ دیگه تمومه ماجرا»، به ماجرای باندبازی‌های حکومتی پایان داد و دیگر بیرون کشیدن ترشی‌ها از دبه‌های نظام نیز دردی را از علی خامنه‌ای دوا نخواهد کرد. این نظام با تمام باندهای رنگارنگ آشکار و پنهان آن رو به سرنگونی است و این کانون‌های شورشی هستند که هدایت قیام را به عهده دارند. 

آری به قول رییس جمهور برگزیده‌ی مقاومت، خانم مریم رجوی، قیام آفرینان به چیزی کمتر از آزادی خلق و میهن رضایت نمی‌دهند. قیام در حال گسترش است، شهرهای شورشی به هم می‌پیوندند و فریاد آزادی رساتر می‌شود و این آتشفشان بیدار را سر باز ایستادن نیست. روزهای آینده این را بیشتر اثبات خواهد کرد.



 پانویس: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(۱) غلامعلی صادیق، دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی: «اختیارات دادستان از اختیارات خداوند متعال به اندازه بند انگشت کم‌تر است.» (ایسنا. ۴ مهر ۱۳۹۶. همایش روز جهانی بهداشت محیط)


به تلگرام مکث در پرانتز آبی بپیوندید
https://t.me/makseabi2

ارسال یک نظر

0 نظرات

Pagination Scripts Facebook SDK Overlay and Back To Top