معرفی کتاب سکوت آبی ماه










سکوت آبی ماه نام یک مجموعه رباعی از سروده‌های سال ۱۳۶۰ علیرضا  خالوکاکایی است. این رباعی‌ها محصول کار شاعر در آغاز دوران شاعری اوست. برای آشنایی با آن دوران خواندن مقدمه‌ی کتاب ضروری است.
بخشی از توضیحات سراینده به عنوان مقدمه‌ی کتاب:
رباعی‌هایی که در این دفتر خواهید خواند، همگی محصول دست و پنجه نرم‌کردن‌های ابتدایی و سیاه‌مشق‌های من، در چند ماه اول آشنایی با شعر در سال۱۳۶۰ می‌باشد. آن سال به دلیل فشارهای عظیم روحی، تنهایی در پشت درهای بسته و پنجره‌های تاریک، در به دری و آوارگی و تحت تعقیب بودن به وسیله‌ی پاسداران، و زیستن ۲۴ساعته در وضعیت آماده‌باش، تازه به شعر روآورده بودم و داشتم در کنار فعالیت‌های سیاسی، آن را تجربه می‌کردم. البته آشنایی‌ام با ادبیات و نیز داستان‌نویسی به ۱۴سالگی‌ام برمی‌گردد؛ یعنی ۵سال زودتر از خطرکردن ناشیانه در وادی شعر. شعر را نه برای شاعر شدن و بودن یا چاپ کتاب، که سنگ صبوری می‌دیدم که می‌توان دل‌زمزمه‌های مکنون را با آن در میان نهاد.
طی سالیان، با آنکه در تلقی و دیدگاه من نسبت به شعر و تعریف آن تغییرات اساسی رخ داده و اکنون دیگر هر سروده‌ی منظومی را شعر نمی‌دانم؛ اما شایسته آن بود که در هیچ یک از این سروده‌ها حک و اصلاحی انجام ندهم تا فضای حاکم بر آنها حفظ شود.
...
و اما سخن اصلی:
روزهای سیاهی که بر روشنفکران و آزادیخواهان ایران در حکومت ولایت فقیه گذشته و می‌گذرد، قابل بازگفتن نیست.
اگر روزی سلطان محمود غزنوی در پاسخ به خلیفه‌ی عصر خویش می‌گفت: «من از بهر عباسیان انگشت در کرده‌ام در همه‌ی جهان و قرمطی می‌جویم و آنچه یافته آید و درست گردد بردار می‌کشند...» روح الله الموسوی الخمینی، خود خلیفه بود و امرش مطاع، او آزادیخواهان و دگراندیشان عصر خود را «منافق»، «مرتد»، «مهدورالدم»، «محارب»، «یاغی» و «باغی» خوانده و فتوای او برای کشتار زندانیان سیاسی در تابستان۶۷ این بود:
«رحم بر محاربين ساده‏انديشی است، قاطعيت اسلام در برابر دشمنان خدا از اصول ترديدناپذير نظام اسلامی است، اميدوارم با خشم و كينه‌ی انقلابی خود نسبت به دشمنان اسلام رضايت خداوندمتعال را جلب نمائيد، آقايانی كه تشخيص موضوع به عهده‌ی آنان است وسوسه و شك و ترديدنكنند و سعی كنند [اشداء علی الكفار] باشند.»
آری، من در چنین شرایطی با شعر محرم شدم و به آن رو کردم. مطمئن هستم و ایمان دارم روزی خواهد رسید که نسل‌های پس از ما، آزادی را تنفس خواهند کرد و آزادی را خواهند اندیشید، در آزادی از آزادی خواهند نوشت؛ این سیاه‌مشق‌ها برای آنان است.
یادآوری کنم که انتخاب عکس برای شعرها، در مرداد۱۳۹۷ انجام گرفته و ربطی به تاریخ سرودن آنها ندارد.

دسترسی به کتاب در تلگرام »مکث در پرانتز آبی»:
دانلود با لینک مستقیم


ارسال یک نظر

0 نظرات

Pagination Scripts Facebook SDK Overlay and Back To Top